Robotyka jako determinanta ekologicznych przedsięwzięć
Jak dotrzeć do młodych ludzi w dzisiejszych cyfrowych czasach? Jak pobudzić w nich kreatywność i chęć poznawania świata, nie tylko przez pryzmat cyfrowości i technologii, ale także przez pryzmat ekologicznych przedsięwzięć?
Dzięki wsparciu ArcelorMittal Poland jak również Burmistrza Miasta Zdzieszowice w ramach projektu „Robotyka jako determinanta ekologicznych przedsięwzięć” możemy wskazać możliwości edukacyjne, jakie daje wprowadzenie do procesu edukacji klocków LEGO MINSTORMS EV3.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Zdzieszowicach stara się w sztywne ramy programów wprowadzać nowe metody i wykorzystywać najnowsze środki dydaktyczne. Dzięki zaangażowaniu i kreatywności nauczycieli powstaje wiele przydatnych pomocy dydaktycznych, które można wykorzystywać w procesie edukacyjnym. Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzenie do edukacji klocków LEGO, znanych chyba wszystkim bez względu na wiek. Można pokusić się o stwierdzenie, że są one ponadczasowe, pomagają wyzwolić kreatywność, łączą pokolenia, zbliżają do siebie, dostarczają tematów do dyskusji oraz okazji do dzielenia się zainteresowaniami. Co więcej, wzbudzają ciekawość oraz dają możliwości przedstawienia różnych rozwiązań postawionego problemu. Po wprowadzeniu klocków do zajęć, można poprawić skupienie, wyobraźnię i chęć do poznawania świata, ponieważ zabawa klockami stymuluje rozwój intelektualny dzieci w każdym wieku. „Dzięki niej rozwijamy zdolności do polisensorycznego poznania, kształcimy zmysły, wzbogacamy wiedzę na temat świata materialnego i personalnego, wypróbowujemy nowe zachowania i czynności, siły i możliwości”.
Wykorzystanie klocków LEGO podczas zajęć nie musi ograniczać się do konkretnego przedmiotu, czy przedstawiania wybranych zagadnień. Tak jak w naszym projekcie można łączyć robotykę z ekologią i nie tylko.
Po raz pierwszy w tym roku szkolnym będziemy uczestniczyć w Opolskiej Lidze Robotów. To dzięki wsparciu ArcelorMittal Poland jak również Burmistrza Miasta Zdzieszowice w tym roku szkolnym mogliśmy młodzieży zaoferować zajęcia z robotyki realizując projekt „Robotyka jako determinanta ekologicznych przedsięwzięć”.
Poprzez czynny udział uczniów w Opolskiej Lidze Robotów chcemy promować umiejętności i wiedzę uczniów, a tym samym naszą szkołę, jak również sponsorów.
Opolska Liga Robotów to:
- Promowanie robotyki, jako nowoczesnej formy nauczania informatyki wśród młodzieży.
- Kształtowanie wyobraźni uczniów.
- Rozwój logicznego i analitycznego myślenia.
- Popularyzacja nauk ścisłych.
- Promowanie nauczania poprzez działanie.
Wykaz konkurencji rozgrywanych z użyciem zestawów LEGO MINDSTORMS:
a) LEGO Sumo
b) LEGO Line Follower
c) LEGO Way Finder
d) Lego Slalom
e) Lego RoboRun
W ramach konkursów uczniowie z elementów Lego tworzą roboty i oprogramowanie. Młodzież przygotowuje roboty na każdy turniej i rywalizuje w coraz to nowych konkurencjach, chcemy aby w przyszłości była też konkurencja ekologiczna – „LEGO ekorobot In action”, zgłosimy tę propozycję konkurencji jako efekt końcowy naszego projektu „Robotyka jako determinanta ekologicznych przedsięwzięć”.