Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Miejskiego w Zdzieszowicach
Preambuła
Etyczne podstawy działania administracji nie są celem samym w sobie, lecz stanowią rękojmię dobrej pracy w klimacie wzajemnego zaufania, są również narzędziem budowania zaufania do administracji wśród petentów (klientów) korzystających z usług administracji. Kodeks etyczny pracowników Urzędu Miejskiego w Zdzieszowicach oparty został na podstawowych wartościach etycznych tj.: uczciwości, lojalności, prawości, wiarygodności, profesjonalizmie, poszanowaniu ludzi. Wartości te mają być pomostem łączącym przełożonego z podwładnym, współpracowników oraz Urząd z klientem.
Cel kodeksu
Celem kodeksu jest:
- wypracowanie wewnętrznego „dekalogu” stanowiącego zbiór wzorców w codziennej pracy,
- poprawa jakości pracy pracownika samorządowego i relacji występujących między pracownikami a klientem Urzędu Miejskiego w Zdzieszowicach,
- osiągnięcia wiarygodnego wizerunku Urzędu i zwiększenia zaufania mieszkańców gminy do samorządu lokalnego,
- informowanie mieszkańców o przyjętych standardach zachować jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Urzędu.
Zasady ogólne
- Artykuł 1 -
- Kodeks wyznacza zasady postępowania pracowników samorządowych w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych – pełnieniem służby publicznej.
- Zasady określone w kodeksie winne być stosowane przez wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego zwanych dalej pracownikami samorządowymi.
Zasady postępowania
- Artykuł 2 -
- Pracownik pamięta, że swoim postępowaniem tworzy wizerunek pracownika samorządowego i urzędu.
- Pracownik zawsze dba o prestiż Urzędu i jakość wykonywanej pracy.
- Pracownik przedkłada dobro publiczne nad własne interesy.
- Pracownik zachowuje uprzejmość i życzliwość w kontaktach z klientami Urzędu, a także z przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami.
Wykonywanie obowiązków
- Artykuł 3 -
- Pracownik samorządowy wykonuje swoje obowiązki rzetelnie i bezstronnie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności.
- Pracownik samorządowy rozpatruje sprawy klientów zgodnie z prawem i przewidzianą procedurą działania.
- Pracownik dba o terminowe i zgodne pod względem formalnym i merytorycznym wykonywanie zadań wynikających z zakresu jego obowiązków oraz dodatkowych dyspozycji i poleceń przełożonych.
- Racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje publicznymi środkami finansowymi i jest gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie.
- Pracownik jest przygotowany do racjonalnego, merytorycznego i prawnego uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania.
- Pracownik nie uchyla się od odpowiedzialności za swoje postępowanie. Jest gotów do przyjęcia krytyki w razie zaniedbania swoich obowiązków, uznania swoich błędów oraz do ich niezwłocznego naprawienia.
- Pracownik w miejscu pracy koncentruje się wyłącznie na sprawach służbowych.
- Pracownik sumiennie wykonuje polecenia przełożonego, a jeżeli w jego przekonaniu polecenie jest niezgodne z prawem, przedstawia mu swoje wątpliwości lub zastrzeżenia, a w przypadku braku reakcji przedstawia je odpowiednim organom.
- Pracownikowi nie wolno wykonać polecenia, które stanowiłoby przestępstwo lub groziłoby stratami dla gminy.
- W kontaktach z klientem pracownik samorządowy wyróżnia się taktownością, uprzejmością, wysoką kulturą osobistą oraz życzliwością i dbałością o odpowiednią i rzetelną obsługę klienta.
Merytoryczne przygotowanie pracownika do pracy
- Artykuł 4 -
- Pracownik dba o podnoszenie swoich kwalifikacji i pogłębiania wiedzy zawodowej potrzebnej do wykonywania zadań.
- Dąży do pełnej znajomości aktów prawnych.
- Pracownik jest przygotowany do jasnego, merytorycznego i prawnego uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania.
Zasada przejrzystości i zapobiegania korupcji
- Artykuł 5 -
- Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i nie budziło podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym.
- Nie podejmuje żadnych prac i zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi.
- Pracownik samorządowy nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani obietnic takich korzyści od klientów za załatwienie ich spraw.
- Pracownik w prowadzonych sprawach traktuje bezstronnie i jednakowo wszystkich klientów, nie ulegając żadnym naciskom.
- Umożliwia obywatelom dostęp do informacji publicznej, szanując prawo do informacji mając na względzie jawność działania administracji samorządowej, dochowując przy tym tajemnicy służbowej.
- Pracownik dochowuje tajemnicy służbowej, nie ujawnia informacji stanowiącej informacje niejawne ani nie wykorzystuje ich dla korzyści finansowych lub osobistych zarówno w czasie trwania stosunku pracy w urzędzie, jak i po jej zakończeniu.
Zasada bezstronności politycznej
- Artykuł 6 -
- Pracownik samorządowy lojalnie i rzetelnie realizuje zadania służbowe bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy.
- Nie manifestuje publicznie w miejscu pracy swoich poglądów i sympatii politycznych.
Postanowienia końcowe
- Pracownicy samorządowi zobowiązali się przestrzegać zasad Kodeksu Etycznego wypracowanego wspólnie podczas spotkań pracowniczych i przyjętego na zebraniu pracowniczym w dniu 4 sierpnia 2005r.
- Deklaracja przestrzegania zasad i wartości zapisanych w niniejszym kodeksie poprzedzona zostanie pisemnym oświadczeniem, załączonym do akt osobowych.
- Nad prawidłowym funkcjonowaniem kodeksu czuwała będzie Komisja Etyczna powołana zarządzeniem Burmistrza Zdzieszowic.
- Zasady Kodeksu Etycznego będą corocznie poddawane ocenie i dyskusji, a wnioski będą wykorzystywane przy jego aktualizacji.