Tydzień daltoński w Publicznym Przedszkolu nr 6 w Zdzieszowicach
W dniach 14 - 18.03.2022 r. Publiczne Przedszkole nr 6 im. J. Brzechwy w Zdzieszowicach obchodziło tydzień daltoński. Ten czas to wspaniała okazja do promowania planu daltońskiego i jego założeń w środowisku lokalnym.
Od sześciu już lat dyrektor Renata Szymik, kadra pedagogiczna oraz cała społeczność przedszkola podejmuje szereg działań mających na celu stworzenie edukacji przedszkolnej opartej na planie daltońskim. Oprócz wielu szkoleń, konferencji, zakupu bazy dydaktycznej najistotniejszym okazała się zmiana myśli edukacyjnej, otwarcie i podążanie za dzieckiem, bycie swoistym przewodnikiem.
W 2017 roku powstała innowacja pedagogiczna „Niezwykłe Przedszkolaki – odpowiedzialność, samodzielność i współpraca – kluczem do sukcesu naszych dzieci”. W 2019 roku Publiczne Przedszkole nr 6 im. Jana Brzechwy w Zdzieszowicach otrzymało certyfikat Przedszkola Daltońskiego.
Czym więc jest plan daltoński?
Plan daltoński to edukacja oparta na czterech filarach: odpowiedzialności/wolności, samodzielności oraz współpracy i refleksji. Jej motto to słowa Helen Parkhurst twórczyni planu daltońskiego: „Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”.
Wszystkie działania w ramach planu daltońskiego są planowane przez nauczyciela z uwzględnieniem realizacji podstawy programowej, poziomu wiedzy i zainteresowania podopiecznych w grupie, a także z uwzględnieniem potrzeb dzieci zdolnych i tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podejmując aktywności proponowane przez nauczyciela, ale także takie, o których sami zadecydują, przedszkolaki zdobywają wiedzę, osiągając zaplanowane cele edukacyjne. Jednocześnie sami decydują o momencie wykonania zadania, planują, odpowiadają za efekt, uczą się pracować samodzielnie lub w parach, poznają swoje mocne i słabe strony. Istotnym elementem jest proces dochodzenia do wiedzy czy zdobywania umiejętności, jak też ocena, jaką wystawia sobie sam uczeń.
Głównymi metodami pracy w planie daltońskim jest wizualizacja oraz planowanie, instrukcja. Podopieczni od rana podejmują działania zaznaczenia obecności, emocji, pogody. Do obowiązków dzieci należy także wyznaczenie dyżurnych. Wizualizowany jest plan dnia w przedszkolu, dni tygodnia, pory roku. W każdej sali znajdują się tablica zadań przeznaczonych do realizacji na dany tydzień. To podopieczni planują, kiedy wykonają zadanie. Działania daltońskie ukierunkowane są także na samodzielność – aktywny korytarz, gdzie dziecko samo organizuje sobie zabawę w kąciku edukacyjnym. Kluczowe jest jednak wspieranie i zachęcanie podopiecznych do współpracy i współdziałania w parach i zespołach.
Dlaczego plan daltoński?
Przede wszystkim dlatego, że zrywa ze sztywnym systemem nauczania, pozwalając poprzez kreatywność, samodzielność dojść do wiedzy. Uczy wiary we własne siły oraz wspiera w nabywaniu kompetencji kluczowych. Zachęca do eksplorowania świata we własnym tempie w sposób radosny i bliski dziecku. Wychowuje do wolności i niezależności, szacunku i umiejętności współpracy.