Komunikaty KRUS
Świadczenie pieniężne z KRUS z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Od 16 września 2024 roku obowiązują nowe regulacje ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Dzięki zmianom więcej osób skorzysta z tego dodatku. Do tej pory z tytułu pełnienia funkcji sołtysa nie przysługiwało żadne wynagrodzenie. Wprowadzone w 2023 r. a obecnie znowelizowane świadczenie, zwane popularnie „sołtysowym”, ma zrekompensować czas poświęcony na taką działalność.
Dodatek dla sołtysa – co się zmienia?
Zmiany polegają przede wszystkim na skróceniu czasu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do pobierania świadczenia z 8 do 7 lat. Zniesiony został także wymóg kadencyjności, a także wymóg pełnienia tej funkcji na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Nowelizacja ułatwi także przeprowadzenie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy zainteresowany nie może potwierdzić okresu pełnienia funkcji sołtysa. Konieczność uzyskania oświadczeń potwierdzających tą okoliczność od osób mieszkających w sołectwie wtedy, gdy wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, zmniejszono z 5 do 3 osób.
Od 16 września 2024 r. świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa może uzyskać osoba, która spełnia łącznie nw. warunki:
- osiągnęła wiek emerytalny (60 lat kobieta, 65 lat mężczyzna),
- pełniła funkcję sołtysa przez okres co najmniej 7 lat (bez względu na to czy funkcja była pełniona przed czy po 1990 r.),
- nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w związku z pełnieniem tej funkcji.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego udostępniła już wszelkie niezbędne formularze potrzebne do ubiegania się o wsparcie dla sołtysów.
Druk wniosku o świadczenie dostępny jest na stronie Kasy: www.gov.pl/krus
Wniosek o sołtysowe – gdzie można złożyć?
Dodatkowe świadczenie jest przyznawane na wniosek, który należy złożyć w:
- oddziale regionalnym KRUS,
- placówce terenowej KRUS,
właściwej ze względu na aktualne miejsce zamieszkania emerytowanego sołtysa.
Wniosek o świadczenie będą mogli złożyć również ci sołtysi, którzy wcześniej ubiegali się o wsparcie, ale spotkali się z odmową, ponieważ pełnili funkcję krócej niż przez 8 lat lub sprawowali ją przed wejściem w życie ustawy o samorządzie gminnym.
Jeśli osoba pobiera emeryturę z ZUS-u bądź innego organu emerytalnego, wniosek o dodatek dla sołtysa składa wyłącznie do oddziału KRUS właściwego dla twojego aktualnego miejsca zamieszkania.
Wniosek o sołtysowe – załączniki
Do wniosku o sołtysowe należy dołączyć jeszcze dwa dokumenty w formie załączników, są to:
- Zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
- Oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Decyzja o przyznaniu sołtysowego – ile się czeka?
KRUS na zweryfikowanie wniosku i wydanie decyzji administracyjnej ma czas do 60 dni od daty złożenia kompletnego wniosku. Świadczenie według znowelizowanych przepisów przyznawane będzie od daty spełnienia wszystkich warunków, ale nie wcześniej niż od wejścia w życie zmiany do ustawy i nie wcześniej niż od miesiąca złożenia wniosku o to świadczenie (zasady te dotyczą również osób, które otrzymały decyzję odmawiającą i ponownie wystąpią z wnioskiem). Mimo przewidzianego długiego terminu rozpatrzenia dokumentów świadczenie nie przepada i przysługuje od miesiąca, w którym złożono wniosek o jego przyznanie.
Odwołanie od decyzji odmownej dot. sołtysowego
„W przypadku decyzji odmownej przysługuje wniosek do Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o ponowne rozpatrzenie sprawy i ewentualnie skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego”. – mówi uzasadnienie do ustawy.
Podstawa prawna
* ustawa z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1246)
** ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073 )
Opracowano na podstawie Informacji Biura Świadczeń C /KRUS
Małgorzata Barańska
Kierownik Wydziału Świadczeń OR KRUS w Opolu
Zero wypadków w rolnictwie – czy to możliwe ? (dot. Wizji Zero)
We współczesnym rolnictwie, poza tradycyjnymi działaniami korzysta się ze skomplikowanego parku maszynowego oraz środków chemicznych, co wymaga szczególnej i dodatkowej ostrożności. W związku z tym, rolnictwo jest jednym z najbardziej niebezpiecznych sektorów gospodarki. Odzwierciedlają to statystyki chorób zawodowych rolników i wypadków przy pracy, w tym wypadków śmiertelnych. Wypadki przy pracy nie są przypadkowe, ani nieuniknione – zawsze wynikają z określonych przyczyn. Tak nie musi być. Wspólna praca nad wyeliminowaniem tych przyczyn, pozwoli na zapobieganie wypadkom oraz rolniczym chorobom zawodowym.
Mniej wypadków i lepsze warunki pracy oraz poprawa zdrowia rolników to cel Strategii "Wizja Zero", która opiera się na przekonaniu, że wypadki przy pracy oraz choroby zawodowe można wyeliminować, jeśli zastosuje się odpowiednią strategię prewencji.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego mając własne, wypracowane przez długoletnie praktyki pomysły i koncepcje działań, jest zgodna i komplementarna wobec Strategii Wizji Zero. Jest to więc bardzo atrakcyjny partner w działaniach na rzecz ograniczenia ilości wypadków w gospodarstwach.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od początku swojego istnienia, prowadzi działania prewencyjne na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym rolników. Ponieważ świat nie stoi w miejscu i nowoczesne rolnictwo stawia wciąż nowe zadania, KRUS nieprzerwanie doskonali środki bezpieczeństwa.
Do promowania zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym oraz informowania o zagrożeniach związanych z wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi Kasa wykorzystuje różne formy działań - szkolenia, pogadanki, konkursy wiedzy o bhp, przeglądy gospodarstw i prac polowych, pokazy, publikacje w środkach masowego przekazu.
Podczas szkoleń rolnicy są informowani o zagrożeniach będących główną przyczyną wypadków oraz zachęcani do stosowania konkretnych rozwiązań – m.in. stosowania właściwego obuwia roboczego, poprawy stanu nawierzchni podwórzy i ciągów komunikacyjnych, zakupu bezpiecznych drabin i pasów transportowych zabezpieczających przewożone ładunki, korzystania z drabin podczas wchodzenia i schodzenia z załadowanych przyczep. Rolnikom prezentowane są wyroby o zwiększonym poziomie bezpieczeństwa pracy, posiadające Wyróżnienie Targowe "Wyrób zwiększający bezpieczeństwo pracy w gospodarstwie rolnym” i „Znak Bezpieczeństwa KRUS”.
Poza szkoleniami Kasa popularyzuje wiedzę o zagrożeniach i zasadach bezpiecznej pracy w rolnictwie wykorzystując środki masowego przekazu, organizując różnego typu konkursy wiedzy o bhp, konkursy na bezpieczne gospodarstwo rolne, wystawy oraz pokazy.
Dzięki udziałowi w różnych aktywnościach prewencyjnych, poszerzyła się wiedza mieszkańców wsi na temat zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym. Rolnicy coraz częściej mają świadomość, że dobry stan zdrowia, bez wypadków i chorób zawodowych, to podstawa ich sukcesu – zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i społecznym. Efektem upowszechniania zasad ochrony zdrowia i życia oraz wiedzy o zagrożeniach wypadkowych związanych z działalnością rolniczą jest poprawa bezpieczeństwa pracy rolników.
Formy i kierunki oddziaływania działalności prewencyjnej Kasy oparte są na analizie przyczyn i okoliczności zgłaszanych do KRUS wypadków przy pracy i chorób zawodowych rolników. Kasa wskazuje mieszkańcom wsi przykłady prostych, niekosztownych rozwiązań eliminujących ryzyka wypadkowe, a także zachęca rolników do usuwania zagrożeń i stosowania rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo pracy. Udział w działaniach prewencyjnych Kasy jest nieodpłatny i dobrowolny.
Popularyzacja założeń „Wizji Zero” jest więc podkreśleniem wagi działań prewencyjnych w zakresie bezpieczeństwa pracy w gospodarstwach rolnych prowadzonych od lat przez Kasę.
Rolnicza prewencja wypracowała cały system działań na rzecz bezpieczeństwa pracy w rolnictwie, co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość i zmierzyć się z ambitnymi założeniami Strategii Wizji Zero.
Opracowanie:
Materiały informacyjne KRUS
Roksana Bernaś – Specjalista w OR KRUS w Opolu
Finansowanie z dotacji budżetu państwa składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem
W okresie sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem własnym, swojego małżonka, lub dzieckiem przysposobionym jest możliwość - od dnia złożenia wniosku przez osobę zainteresowaną - finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za:
- rolnika i domownika podlegającego ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu z mocy ustawy albo na wniosek,
- rolnika i domownika, który nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników,
- osobę będącą członkiem rodziny rolnika lub domownika, która nie spełnia warunków do podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników.
Uprawnienie do finansowania tych składek jest przyznawane na okres:
- do 3 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 5 roku życia,
- do 6 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia, w przypadku sprawowania opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym.
Uprawnienia w tym zakresie pobierane z różnych tytułów i w różnych systemach podlegają zsumowaniu i nie mogą przekroczyć ustawowego okresu 3 lub 6 lat.
Składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe finansowana jest z dotacji budżetu państwa natomiast składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie opłacana jest indywidualnie przez rolnika.
Osoba, która ubiega się o finansowanie składek winna:
- złożyć wniosek o finansowanie z dotacji budżetu państwa składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, w przypadku osób podlegających ubezpieczeniu w KRUS,
- złożyć wniosek o objęcie ubezpieczeniem emerytalno-rentowym i finansowanie składki na to ubezpieczenie, w przypadku osób, które nie podlegają w KRUS,
- przedłożyć skrócony odpisu aktu urodzenia dziecka oraz w przypadku dziecka niepełnosprawnego orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności,
- nie podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu i nie posiadać ustalonego prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych, w tym do emerytury lub renty,
- zaprzestać prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej albo zawiesić jej wykonywanie bądź współpracę przy jej prowadzeniu w okresie sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem (w dniu rozpoczęcia finansowania składki ze środków budżetu państwa, działalność gospodarcza nie może być prowadzona).
Drugi rodzic w tym czasie nie powinien korzystać z prawa do finansowania składek z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem w KRUS albo w ZUS.
Sam fakt pobierania świadczenia rodzicielskiego nie ma wpływu na przyznanie przez KRUS uprawnienia do finansowania składki z budżetu państwa, o ile drugi rodzić pobierający to świadczenie nie korzysta z finansowania składek w ZUS.
Osobom, które nie podlegają ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem przysługuje prawo wyboru finansowania składki na to ubezpieczenie w ZUS lub KRUS.
Katarzyna Bunkiewicz
Kierownik Wydziału Ubezpieczeń