Atrakcyjna Szkoł@.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Zdzieszowicach – Atrakcyjna Szkoł@!!!
W tym roku szkolnym nasza szkoła bierze udział w projekcie nr POKL.09.01.02-16-027/08 pod nazwą „Atrakcyjna Szkoł@”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Podziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”, współfinansowanego przez Unie Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Fundację Dla Dobra Publicznego w Kędzierzynie-Koźlu której jesteśmy partnerem.
Projekt przewiduje wsparcie zarówno uczniów jak i nauczycieli naszej szkoły. Nauczyciele poprzez udział w warsztatach nabędą umiejętności stosowania skuteczniejszych niż formy tradycyjne metod, technik i narzędzia wspomagających nauczanie i uczenie się (mnemotechniki, kinezjologia edukacyjna, szybkie czytanie, planowanie uczenia się, itp.
Ponadto planujemy:
-
przeprowadzenie przez przeszkolonych wcześniej wybranych nauczycieli - 14 h wewnątrzszkolnego szkolenia z zastosowania skuteczniejszych niż formy tradycyjne metod, technik i narzędzia wspomagających nauczanie i uczenie się (mnemotechniki, kinezjologia edukacyjna, szybkie czytanie, planowanie uczenia się, itp.) dla grupy nauczycieli ze swojej szkoły, przekazując im podstawowe umiejętności w stosowaniu tych metod i technik w przygotowaniu się do lekcji i jej prowadzeniu.
-
przeprowadzenie w szkole 16 h warsztatów z form usprawniających uczenie się dla uczniów uczestniczących w projekcie.
-
opracowanie scenariusza zajęć dot. form efektywnego uczenie, który będzie udostępniony do wykorzystania przez pozostałych nauczycieli na lekcjach wychowawczych, innych zajęciach pozalekcyjnych lub godzinach do dyspozycji dyrektora.
-
przeprowadzenie dla społeczności szkolnej wraz z uczniami uczestniczącym w projekcie, lekcji pokazowej z wybranej tematyki z jednoczesnym zastosowania skuteczniejszych niż formy tradycyjne metod, technik i narzędzia wspomagających nauczanie i uczenie się.
-
prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z matematyki i Nauk i Ziemi
-
zastosowanie podczas realizacji projektu w szkole udostępnionych przez Fundację narzędzi ICT (witryny szkół do samodzielnego wypełniania, wirtualne koła tematyczne na których zamieszane będą, wytworzone treści edukacyjne, fora, itp.),
-
udział uczniów w wirtualnych mini wykładach i konsultacjach z metod i technik usprawniających uczenie się.
-
udział uczniów w wirtualnych mini wykładach i konsultacjach z ICT.
-
Udział nauczycieli i uczniów w kursie e-learningowym z zakresu form usprawniających uczenia się. Kurs ten będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli i uczniów szkoły.
-
Wdrażanie projektu rozwojowego pod tytułem:
Atrakcyjna Szkoł@ – Praktyczny Matematyk
W ramach projektu proponujemy zajęcia pozalekcyjne (32 godz. miesięcznie) z dziedziny Matematyki, Nauk o Ziemi. Podczas zajęć nauczyciele prowadzący będą rozwijać zdolności i zainteresowania matematyczne uczniów a także pogłębiać wiedzę w dziedzinie nauk o Ziemi (elementy astronomii, meteorologii, przyrody) min. poprzez wykorzystanie technologii informacyjnej, a także nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Do dyspozycji będzie tablica interaktywna wraz z systemem szybkiego sprawdzania i podnoszenia wiedzy grupy, opartym o testy multimedialne – Testico a także pracownia komputerowa z dostępem do Internetu. Program, cele i zadania do realizacji w trakcie zajęć będą uwzględniać propozycje, zainteresowania i oczekiwania uczniów. Zaplanowane zostaną projekty badawcze a nauczanie będzie przebiegało z wykorzystaniem nabytej wiedzy na temat nowoczesnych technik, form, narzędzi wspomagających efektywne nauczania i uczenie się. Planuje się również zajęcia pozaszkolne w ramach wycieczki do Wrocławia na XII Dolnośląski Festiwal Nauki – wrocławskie spotkania matematyczne, udział w wykładzie "Jak matematyk pakuje się na wycieczkę?" (wykład wymagający jedynie znajomości elementarnej arytmetyki. Na prostych przykładach pokazuje zastosowanie programowania dynamicznego -w szczególności tzw. algorytmu plecakowego- do ważnych zastosowań np. w teorii optymalizacji i w zarządzaniu zasobami komputera). Uczniowie wezmą również udział w eliminacjach do Maratonu matematycznego oraz odwiedzą świat gier planszowych i logicznych.
Odwiedzimy również Ogród Botaniczny szukając pięciokątów foremnych w świecie roślin kwiatowych. Druga wyprawa odbędzie się do Planetarium Śląskiego na seans dydaktyczny dwulekcyjny, do obserwatorium astronomicznego oraz na wystawę i do stacji meteorologicznej. Będziemy poszukiwać matematyki w przyrodzie i w kosmosie. Na zajęciach w szkole planuje się również budowanie modeli wielościanów i brył techniką origami oraz stworzenie galerii prac uczniów. Będziemy w ten sposób rozwijać wyobraźnię przestrzenną. Na początku wspólnie z uczniami wypracowany zostanie i podpisany przez wszystkich tzw. kontrakt – czyli zbiór zasad obowiązujących na zajęciach, których należy bezwzględnie przestrzegać. Przeprowadzone zostaną testy badające poziom kompetencji matematycznych uczniów – uczestników zajęć – na początku i na końcu, w celu zaobserwowania przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów. Zbadamy w ten sposób efektywność zastosowanych form, metod, narzędzi i środków. Przez cały czas trwania zajęć na specjalnej tablicy oraz na stronie internetowej będą publikowane aktualne informacje o zajęciach, ogłoszenia, ciekawostki, newsy, rozmaitości matematyczne, przyrodnicze, astronomiczne, zadania matematyczne, konkursy itp…Na bieżąco będzie prowadzona dokumentacja fotograficzna. Na podsumowanie zajęć przygotujemy i przeprowadzimy imprezę podsumowującą zajęcia dla całej społeczności szkolnej wg pomysłów uczniów.
Dużą uwagę zwrócimy na doskonalenie działań kreatywnych uczniów, rozwijanie inwencji twórczej w zakresie prezentacji własnej pracy – doskonalenie umiejętności przezwyciężania strachu i tremy. Do prezentacji efektów swojej pracy uczniowie wykorzystają tablicę interaktywną.
Przykładowe projekty badawcze dla uczniów:
- badanie w dłuższym okresie czasu ilości i marek samochodów pozostawianych na parkingu (przedstawianie za pomocą tabel, grafów)
- miesięczne badanie i opracowanie danych dotyczących temperatur powietrza. (przedstawianie za pomocą tabel i diagramów)
- wykonanie planu boisk szkolnych w skali.
- wykonanie makiety osiedla z wykorzystaniem poznanych figur płaskich i przestrzennych.
- wykonanie projektu mozaiki z zastosowaniem figur płaskich.
- wykonanie prezentacji dotyczącej symetrii w przyrodzie, pięciokątów foremnych w świecie roślin kwiatowych
- wykonanie modeli wielościanów i brył techniką origami
Wartość pomocy udzielonej szkole wynosi: 31. 423 zł
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu w szkole:
- Małgorzata Nogalska
- Ewa Obstoj